A hitelválság egyik roppant kevéssé hangsúlyozott mellékterméke a rendkívüli módon megnövekedett volatilitás. Legalábbis semmi mással nem magyarázható, miként tud egy gépjárműhitel THM-je néhány nap alatt 30 százalékkal megugrani és miért lehet a svájci frank bank által megállapított árfolyama oly messze a piaci árfolyamtól.
Alig másfél hónapja, múlt év decemberében elhatároztam, hogy vásárolok magamnak egy motort, mert télen jóval kedvezőbbek az árak. Télikabátot is nyáron kell venni ugyebár. A kereskedőnél meg is találtam, amit kerestem: jó darabot, jó áron. Már csak az ára hiányzott… Egy szerződéses hitelközvetítő ajánlott nekem egy lízingkonstrukciót a motorra, amit nagy lelkesen el is fogadtam. Nem kellett volna.
A jármű lefoglalása ugyanis a közvetítő szerződött partnerbankja, az Unicredit által ajánlott 8,11 %-os THM ismeretében napi árfolyamon történt meg. A bírálat során, valamint a szerződés postázásakor azonban két „furcsaságra” derült fény, mondanom sem kell, mindkettő az én káromra. A THM 11,36 százalékra ugrott. Ezt az „apróságot” az ügyfélszolgálati irodán tett személyes látogatásom alkalmával sem tudtak megmagyarázni. Egyedül annyival tudtak vigasztalni, hogy tegyek panaszt és ők kivizsgálják az esetet, hogy emelkedhetett 3,25 százalékponttal a THM.
De ha mindez nem lenne elég, a svájci frank napi árfolyama sem annyi az Unicreditnél, amennyi, mivel az Általános Szerződési Feltételek a következő kitételt tartalmazza:
„10.4.1.1. Amennyiben a lízingtárgy személy- vagy kishaszon gépjármű, illetőleg tehergépjármű vagy gép- berendezés és nettó beszerzési értéke 30.000.000,- HUF alatt van:
a) Ha a vételár folyósítására tárgyhónap 14-ig kerül sor, akkor tárgyhónap 1. banki napján az Unicredit Bank Hungary Zrt. által jegyzett deviza vételi árfolyam, de ha a vételár folyósításának napján Unicredit Bank Hungary Zrt. által jegyzett deviza vételi árfolyam ezen értéknél alacsonyabb, akkor utóbbi tekintendő bázisárfolyamnak.
b) Ha a vételár folyósítására tárgyhónap 14-ét követően kerül sor, akkor az Unicredit Bank Hungary Zrt. által tárgyhónap 15-én jegyzett deviza vételi árfolyam (ha 15-e nem banki nap, akkor az ezt követő banki nap), de ha a vételár folyósításának napján Unicredit Bank Hungary Zrt. által jegyzett deviza vételi árfolyam ezen értéknél alacsonyabb, akkor utóbbi tekintendő bázisárfolyamnak.”
Tetszikérteni?! Az Unicredit önkényesen kiválasztja, melyik napon kedvezőbb – az ő szemszögéből - az amúgy is általa meghatározott árfolyam és azon fog folyósítani. (Ez az én szemszögemből annyit jelent, hogy a THM és a svájcifrank-árfolyam önkényes tologatása miatt nagyjából annyival fizetek többet az Unicreditnek, mint amennyibe a Cascom kerülne két évre.) És a törlesztőrészletek körüli mizériát még meg sem említettem: ezeket ugyanis ötödikei árfolyamon határozza meg a bank, de 15-éig kell befizetni, a két dátum közti esetleges árfolyamkülönbözetet pedig a következő számlán felszámolják.
Ráadásul a motor nem is volt forgalomképes - a papírok elintézésére várnom kellett néhány hetet -, de az Unicredit minden ígérgetése ellenére nem a motor átvételének napján utalt a kereskedőnek, hanem a lízingszerződés aláírását követő napon. Vagyis hetekig úgy ketyegett a pénzemen a kamat az Unicreditnél, hogy a motort nem is használtam.
További szivatós történeteket várunk a blog@penzcentrum.hu címre.