Nehéz eljutni addig, hogy egy bank elismerje a hibáját, az alábbi történetből azonban kiderül, hogy a kapott elismerő levél bekeretezésén és falra kifüggesztésén kívül lehet, hogy semmire nem megyünk addigi erőfeszítésünk eredményével, a dolgok ugyanis maradnak a régiben. Érdemes persze a kapott levelet felhasználni...és persze tájékoztatni minket (blog@penzcentrum.hu), hogy mi lett a végeredmény.
Olvastam az OTP-s bankkártyákról szóló bejegyzést, s ezen felbátorodva elhatároztam, hogy megosztom Önökkel az én történetemet.
A CIB Bank - korábbi nevén Inter-Európa Bank - ügyfeleként, 2005. február 14-e óta használom rendszeresen a bank E-Broker online kereskedési rendszerét, amelyen keresztül főként a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett részvényekbe fektetek.
Minthogy a számlanyitáskor még nem töltöttem be a 26. életévemet (ez sajnos a napokban bekövetkezett) az átlagügyfél számára elérhető Standard díjcsomag helyett, a Student díjcsomagot választottam, amely - egyebek, pl. ingyenes számlavezetés mellett - kedvezőbb jutalékokat kínál az ügyfelek számára.
Tavaly decemberig teljesen elégedett voltam a bank és az E-Broker szolgáltatásaival, december 1-jén azonban - merő véletlenségből - észrevettem, hogy az Inter-Európa Bank a megkérdezésem, illetve beleegyezésem nélkül, október elején átállította a díjcsomagomat Student-ről Standardra, s ezzel két hónap alatt mintegy 14 ezer forinttal rövidített meg.
Tette mindezt úgy, hogy az egyes tőzsdei tranzakciókhoz kapcsolódóan az adott tranzakció értékének 0,4%-a (Student-díjcsomag) helyett, 0,55%-át (Standard-díjcsomag) vonta le jutalékként. Ez azt jelenti, hogy annak ellenére, hogy a Student díjcsomag igénybevétele feltételeinek továbbra is meg tudtam felelni (rendelkeztem érvényes névre szóló nappali tagozatos diákigazolvánnyal és még nem múltam el 26 éves), a jutalékokat önkényesen, egyik napról a másikra, 40%-kal megemelték, s erről még csak nem is tájékoztattak.
Szeretném még egyszer kiemelni, hogy a 0,4%-hoz képest a 0,55% közel negyven százalékkal magasabb. Minthogy a havi jutalékok - a forgalom függvényében - könnyen elérhetik a tízezres nagyságrendű összeget, nem elhanyagolható, hogy 0,4%-on vagy 0,55%-on számolják-e el azokat.
Egy egyszerű példát alapul véve, ha kétmillió forintért veszek pl. MOL részvényt, ez esetben a vételi jutalék a Student díjcsomag esetében 8,000 forint, míg a Standard esetében 11,000 forint. 3,000 forint a különbség a vételnél, s ugyanennyi az eladásnál is.
Amikor rájöttem erre, írtam egy levelet 2007. december 2-án a banknak, amelyben egyrészt kértem, hogy a lehető leggyorsabban derítsék ki e súlyos hiba okát, másrészt azonnal utalják vissza azt az összeget, amellyel megrövidítettek. Levelemre azt a választ kaptam, hogy a problémámat továbbították a háttérosztályuk felé.
Vártam tíz napot, nem történt semmi, ekkor írtam egy újabb levelet nekik, amelyre azt a tájékoztatást adták, hogy háttérosztályukkal egyeztetve beállították nálam a Student díjcsomagot. Valamint, hogy türelmemet és megértésemet köszönik, s további kérdéseimmel is forduljak hozzájuk bizalommal. Nagyon arrogánsnak tartottam ezt a választ, hiszen nemcsak arról nem tájékoztattak, hogy ilyen eset hogyan fordulhatott elő, de arról sem, mikor szándékoznak visszaadni a pénzemet, milyen mértékű kamatot fizetnek arra, egyáltalán: hogyan kívánnak kárpótolni.
Az elmúlt néhány hónapban sajnos nem volt időm ezzel a problémával foglalkozni, de ami miatt elhatároztam, hogy mégis szakítok időt e levél megírására az az a tény volt, hogy a január óta teljesült tranzakcióimat megvizsgálva megállapítottam a napokban, hogy - bár január eleji levelükben elismerték, hogy hibáztak, s úgy tájékoztattak, hogy visszaállították a korábbi, Student díjcsomagot - az elmúlt fél év során továbbra is a Standard díjcsomag alapján vonták le a jutalékokat, újabb több tízezer forintos kárt okozva ezzel.
Természetesen most fordulhatnék újra az ügyfélszolgálathoz, ahol egy nagyon kedves hangú hölgy tájékoztatna arról, hogy a háttérosztályuk felé továbbították a kérdésemet, és köszönik a türelmemet és a megértésemet, de ehelyett én inkább ezt a megoldást választottam. Azért is, hogy Önök, újságírók is gondolkodjanak el azon, miből lett a CIB Bank 2007-ben elért 2300 milliárd forintos mérlegfőösszege, amely 21%-kal növekedett egy év alatt, s miből 13 százalékkal, 28,6 milliárd forintra emelkedett adózás utáni eredménye .
Bízom benne, hogy érdekesnek és tanulságosnak találják a történetet, s okulásul mások számára is hozzáférhetővé teszik.
Várjuk a történeteket a blog@penzcentrum.hu címre.