Ki sarcolja a magyar autósokat?

 2010.05.13. 15:06

 

Monopolhelyzetben van a Mol, azt csinál a benzin árával, amit csak akar. Ez az oka annak, hogy a környező országokhoz képest nálunk a legdrágább a benzin. Sokat hallani ezt az eszmefuttatást a rekord magasságokba szökő üzemanyagár kapcsán. Csakhogy aki ezt mondja, az rossz helyen kopogtat!
 
A nafta árát sokkal inkább az állam adópolitikája semmint a magyar olajtársaság profitéhsége mozgatja. A benzin fogyasztói árából ugyanis amint azt a mellékelt ábra is mutatja, csaknem 60 százalékot tesz ki az adó.

 
A kétkedőknek érdemes végigböngészniük az uniós energiaárakról szóló honlapot is.
 
(Forrás: www.energy.eu)
 
Látható, hogy az adók nélkül számítva a 95-ös benzin ára 54-55 eurócent körül alakul szinte az összes szomszédos országban.
 
A benzin árát alapvetően tehát nem a Mol, hanem az adókon keresztül a Magyar Köztársaság kormánya és Országgyűlése határozza meg. Hiába csökken az olaj ára vagy lesz egyre erősebb a forint, ha az üzemanyag adótartalma változatlan marad, nagymértékű árcsökkentésre aligha lehet számítani a kutaknál.
 
Alacsonyabb üzemanyagárakért dörömbölni tehát nem a Mol székházának ajtaján, hanem az Országgyűlés kapuján kell!

 

 Megfontolandó! Takarékos megoldások minden autósnak

Címkék: utazás autó portfolioblogger

A bejegyzés trackback címe:

https://szivatos.blog.hu/api/trackback/id/tr332000256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gono 2010.05.13. 15:20:05

el a kezekkel a jövedéki adótól! jelenleg ez a legméltányosabb és leginkább behajtható adónem. még drágább benzint!

gabest1 2010.05.13. 15:43:17

Akkor javasolnék a bérletekre is egy hasonló mértékű adót.

fhege 2010.05.13. 15:52:21

Ha a termelői ár 100 Ft, a benzin ára 345 kb. Ft.
Ha a termelői ár 90 Ft, a benzin ára kb. 310 Ft.
Kb...
A termelői ár alapvetően meghatározza a benzin árát a törvényben szabályozott adók és az igen korrekt árrések mellett.
A százalékos árrés elég húzós a jelenlegi energiaárak mellett, miért nem érik be a kereskedők 2 Ft fix árréssel?
Arra gondoljunk, lesz még 200 Ft a korrekt termelői ár.
Innen nézve a cikk korrektsége hagy kívánnivalót maga után.
Krisztus koporsóját sem őrizték ingyen...

c 2010.05.13. 15:52:39

Én meg szorgalmazom a gázolaj és a benzin jövedéki adójának egy szintre hozását.
1 liter gázolaj tömegre és "energiatartalomra" több mint 1 liter benzin. Meg még az adója is kisebb...

gono 2010.05.13. 15:58:47

nem voltam túl részletes, de azért nem gondoltam volna, hogy valaki ennyire szűklátókörű autósként reagál.

a bérletek ára tartalmazza az üzemanyag költségeket pont.

de nem ez a mondanivalóm, hanem hogy az _összes_ adó közül a benzinbe épített jövedéki adó az ami legjobban működik az országban (szolgálja a közjót).

most meg jöhetnek azok, a hozzászólók akik szerint nem is kéne adót fizetni semmilyen módon, mert a zembereket nem lehet tovább sarcolni.

r123 2010.05.13. 16:16:13

azért ha ráérek mindjárt sajnálom egy kicsit a MOL-t.

Bretschneider 2010.05.13. 17:16:07

Ne a Zemberekkel Fizettessék Meg!

akira2 2010.05.13. 18:39:31

Azt nem kétlem, hogy a MOL jelentős szereplő kis- és nagykereskedőként is a magyar piacon, azt viszont nem tisztem eldönteni, hogy ez egyben erőfölényt is jelent-e, ill. ha igen, akkor visszaél-e ezzel.

De sztem a GVH butaságot csinál, ha az árképzést vizsgálja (már korábban, többször is belebukott), mert az árképzés versenyhelyzetben magánügy.

Egyrészt bárki nyithat Magyarországon benzinkutat, nem csak a MOL, az bármely nagykereskedőtől vásárolhat üzemanyagot, nem csak a MOL-tól, és a nagykereskedők is vásárolhatnak bármely finomítótól, nem csak a százhalombattaitól...

(pl. nem lennék meglepődve, ha a mosonmagyaróvári Mol-kúthoz jórészt Scwechatból, a Bp-i OMV vagy Shell kutakhoz pedig jórészt Százhalombattáról érkezne a nafta...)

Arról nem is beszélve, hogy az autósok is számos helyen tankolhatnak, nem csak a MOL-nál, és mindez együttesen határozza meg, hogy hol, mennyi lesz a nettó kiskereskedelmi ár. A fogyasztói árat pedig több, mint részben az Országgyűlés határozza meg, amikor elfogadják az adótörvényt.

mig8 (törölt) 2010.05.13. 20:43:09

Korrektebb lenne az írás, ha nemcsak az adók nélkül lenne mód az összehasonlításra. Ugyanis a környező országokban nagyon eltérő az üzemanyagokra épülő adók összetétele és belső aránya. És akkor talán a jövedéki adót se instenítené mindenki.

@akira2:

Röviden: A MOL és az OMV riválisok. Emiatt az OMV nem vásárol a MOL-tól és viszont. Azt persze mindkét cég megfontolja, hogy melyik finomítójából hova szállít - merthogy mindkét cégnek több is van.

@fhege:

Csak a korrektség kedvéért: Krisztusnak nem volt koporsója :-)))

akira2 2010.05.13. 21:21:10

@mig8:

Rosszul gondolod, a MOL és OMV - amellett, hogy versenytársak - bizony vásárolnak egymástól, nem is keveset...

Mint ahogy az Apple és Microsoft is versenytársak (de legalábbis ősellenségek :), és mégis vásárolnak egymástól, fejlesztenek közözösen... :)

mig8 (törölt) 2010.05.14. 07:33:07

@akira2:

Te beszéltél Mosómagyaróvárról. Mondd meg, hogy miért venne üzemanyagot a MOL a konkurenciától, ha ott van - ráadásul sokkal közelebb, mint Schwechat - a Slovnaft pozsonyi finomítója? (A Slovnaft MOL leány.) De még ez is kétséges.

Ettől függetlenül azt el tudom képzelni, hogy a MOL az osztrák kútjaiba tényleg vesz Schwechatról üzemanyagot, de Magyarországon nem éri meg neki.

A többi üzemanyagot árusító társaság is alapvetően Százhalombattáról veszi a naftát, mert onnan éri meg. Schwechatról nem.

akira2 2010.05.14. 09:24:30

@mig8:

Igazad van, a pozsonyi finomítóról elfelejtkeztem, a mosoni kutakhoz nyilván onnan szerzi be az üzemanyag nagyobb részét, nem Schwechatból...

De a lényeg, hogy a nagyker-kisker beszerzések összköltségében jelentős a szállítás is, nem tudom pontosan, hogy mennyi az optimális szállítási távolság, de az biztos, hogy az OMV nem minden magyarországi kútjába Schwechatból szállítja a naftát, mint ahogy a MOL sem Százhalombattából.

De ahogy Te is írod, a MOL az osztrák kútjaiba nyilván szállít Schwechatból (vásárol az OMV-től), úgy az OMV is szállít a MOL finomítóiból, azaz a MOL-tól.

Minden cég onnan vásárol, ahonnan összességében jobban megéri - persze figyelve az alapanyag minőségére is.

Összefoglalva tehát, simán el tiudom képzelni, hogy a MOL legnagyobb üzemanyag-kereskedelmi partnere az OMV - annak ellenére, hogy versenytársak. Ennek legfőbb oka pedig a finomítók és benzinkutak földrajzi elhelyezkedése, a másik pedig az időszaki finomítói kapacitások, azaz az sem biztos, hogy a mosoni MOL kúthoz csakis a pozsonyi finomítóból kerülhet üzemanyag, mert ha - szállítással együtt olcsóbb messzebbről, mert mondjuk Swechatban vagy Battán dugig vannak a tartályok és felesleg van...

Tudod, a pénznek nincsen szaga... és ezt tudják a MOL és az OMV kereskedői is:)

mig8 (törölt) 2010.05.14. 10:57:41

@akira2:

Tény, hogy a kisker esetén a szállítás költségeit is figyelembe kell venni. Bár ez általában nem szokott perdöntő lenni, legfeljebb az adott kút árképzésébe szól bele.

Nem azt írtam, hogy "nyílván szállít", hanem hogy "el tudom képzelni". De nem tudom biztosan, mert nem azon a részlegen dolgozom.

Ha csak tisztán kiskereskedelemmel foglalkozol, akkor igaz, hogy "Minden cég onnan vásárol, ahonnan összességében jobban megéri". Ezt csinálja Magyarországon a Shell, az Agip és a többiek. Nekik tényleg hatalmasak lennének a szállítási távolságok.

Az összefoglalásodból azt látom, hogy rosszul látod a helyzetet. Ha MOL kúttól vásárolsz, akkor az garantál számodra egy minőséget. Ha egy másik cég finomítójából vásárolna az adott kút, akkor azzal a megbízhatóságát kockáztatná. Erre pedig nagyon kényesen ügyelnek a társaságok.

Különben a szállítási költségek - ami lényegében fix - lefaragása helyett érdemesebb mással operálni a nagyobb nyereség elérése érdekében. Ilyen például a forgalom növelése az adott kúton, amit járulékos szolgáltatások biztosításával igyekeznek elérni a társaságok.

Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2011.04.07. 09:46:45

@mig8: Ahogy téved, tisztelt uram.

Az OMV csak a prémium üzemanyagot importálja, azt viszont minden kútjára. A normál minőségű üzemanyaga meg százhalombattai.
süti beállítások módosítása