Egyik olvasónk hivatali kálváriáját látva az alacsony vérnyomásban szenvedőknek a gyógyszerek szedése, vagy kávézás helyett egy kis APEH ügyintézést tudunk ajánlani. Pályakezdőnk hosszú keresés után végre álláshoz jutott, a kedvezményekhez szükséges START-kártya kiváltását azonban a legnagyobb jóindulattal sem lehet zökkenőmentesnek nevezni.

„Hosszú keresgélés után végre sikerült álláshoz jutnom, ami a mai munkaerőpiacon már-már csodaszámba megy. Mivel vidéken szinte semmilyen munkalehetőség nincs, úgy döntöttem, hogy mint a baráti körömben sokan mások, én is a fővárosban próbálok szerencsét. Május második felében az egyik állásinterjún megállapodtam a munkaadóval, hogy mivel pályakezdő vagyok, a START-kártyával igénybe vehető járulékkedvezmények mellett júniustól alkalmaznának.

Az egyik lakossági rendezvényen a munkaügyi minisztérium kihelyezett irodával képviseltette magát, ami kapóra jött számomra, gondoltam, itt mindent megkérdezek. A tanácsadók elmondták, hogy be kell fáradni a legközelebbi APEH ügyfélszolgálatra, ott adnak egy igazolást, amit továbbítani kell a munkaadónak, a kártyát később postai úton megkapom.

Amikor bementem a legközelebbi APEH kirendeltségre intézkedni, az ügyintézőnek elsőként az állandó lakcímemen akadt meg a szeme és azonnal összecsukta a papírjaimat, hogy „ezt nem itt kell intézni”. A megoldással kapcsolatban kérdéseket tettem fel neki, amire azt válaszolta, hogy ha a nem tudok elmenni a területileg illetékes irodába, akkor adjak meghatalmazást a vidéken élő szüleimnek és majd ők elintézik.

A meghatalmazást elkészítettem, elsőbbségi úton hazapostáztam. A szüleim bementek a helyi APEH kirendeltségre, ahol közölték velük, hogy START-kártyát csak személyesen lehet intézni, a meghatalmazást nem tudják elfogadni. Itt jegyzem meg, hogy a hivatalos nyomtatványon be kell jelölni, ha meghatalmazott jár el és az aláírásnál is az szerepel, hogy: „az igénylő, vagy képviselője (meghatalmazottja) aláírása”, továbbá arra a kérdésre, hogy levelezős diák kaphat-e kártyát, eddig minden helyen mást mondtak.

A vidéki ügyintéző azt javasolta, hogy menjek be a fővárosban a kerületi okmányirodába, jelentkezzek be állandóra, majd az új lakcímkártyámmal menjek be az APEH-be és akkor megcsinálják a kártyát. Az albérletembe állandóra bejelentkezni nem a legegyszerűbb dolog, tulajdonosi hozzájárulás és számos papír szükséges hozzá.

Aktatologatás, 30 napos határidő, eljárási törvény, stb. Mindez 2009-ben az internet és az elektronikus bevallások idején. Mint levelezős diák kénytelen voltam leiratkozni a holnapi vizsgámról, helyette mehetek vonattal több száz kilométert intézkedni, remélem nem potyára. Ha péntekig nem sikerül elintézni, akkor ugorhat júniustól a START-kártyás állás.” 

További szivatós történeteket a blog postaládájába várunk.

Címkék: apeh ügyintéző szivatás

A bejegyzés trackback címe:

https://szivatos.blog.hu/api/trackback/id/tr261148768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pannonpuma 2009.05.28. 13:51:52

Magyarország! Én így szeretlek! :)

Bummer 2009.05.28. 13:56:09

Ha nem a meghatalmazást postázod, hanem a nyomtatványt az Apehnek, akkor 15 napon belül küldenék a kártyát.

Unter Bahn (törölt) 2009.05.28. 13:56:17

Hát igen: ez a XXI. század és a technikai robbanás...

Felmenőm a nyugdíjba vonulásakor úgy töltötte ki a munkahelyi papírokat, amelyeket a Nyugdíjfolyósítónak továbbítanak, hogy a nyugdíjat régóta létező bankszámlájára utalják.

Természetesen nem ez történt, így mivel a postás a nyugdíjat hónap végén hozza, de ő meg a hó eleji bevételhez volt szokva, elballagott a megyeszékhelyi Nyufig-kirendeltségre, a számlaszámmal a kezében. Kb. 3 órás várakozás után problémájának elővezetését követően az ügyintéző a háta mögül elővett egy (1) db egyoldalas nyomtatványt, hogy töltse ki és adja fel a bp-i Nyufig-nak.

Kísérőként ekkor rákérdeztem: ugye ezzel nem azt akarja mondani, hogy egy megyei kirendeltség azért tart több ügyfélszolgálati munkatársat, hogy olyan nyomtatványokat osztogassanak, amelyeket - gyanítom - saját honlapjukról is le lehetett volna tölteni, utazgatás és több órás várakozás után??? Hát kérem: pedig de!

Pedig össze vannak kötve az országos rendszereik, csak vagy jogosultságuk nincs ilyen művelethez, vagy kedvük...

dayaxx 2009.05.28. 14:03:59

Én is végig csináltam még előző januárban.
Postán lehetett volna küldeni, de akkor néhány hónapot kellett várni a kézbesítésre, és ilyenkor nincs igazolás ami alapján a cég könyvelhet.
Szóval kértem személyesen, a munkáltatóm könyvelt az igazolással, az APEH a régi lakcímemre kiküldte a kártyát, amit nem vettem át, ezért ők törölték a kártyám, hogy nehogy visszaélés legyen vele (hehe)... majd meg akrták büntetni a munkáltatóm, mert rosszul könyvel (ekkor tudtam meg, hogy törölték). Ekkor újra igényeltem, meghatalmazottal, hogy elveszett kártya...

Bummer 2009.05.28. 14:05:40

Továbbá: Start kártyát az igényelhet, aki nincs hallgatói jogviszonyban. A levelező képzés is annak számít. Ha már megkaptad a Start kártyát, az érvényességi időn belül (2 évig, de legfeljebb 25 éves korodig) vállalhatsz vele munkát, akkor is, ha megkezded közben felsőfokú tanulmányaidat (akár nappalin).
Mindez az interneten megtalálható, a magyarorszag.hu-n és az apeh.hu-n.

Julius_Caesar 2009.05.28. 14:08:26

@Unter Bahn: Csak a rend kedvéért.. 1 db Nyufig van, az is Budapesten. A megyékben Nyugdíjbiztosítási Igazgatóságok vannak, melyeknek teljesen más a tevékenységi körük, mint a Nyugdíjfolyósítónak. Természetesen van közöttük kapcsolat, de az utolsó állításoddal ellentétben átjárhatóság nincs a rendszereikben, ahogy az APEH rendszereihez sem fér hozzá a Nyugdíjbiztosítás, pedig a járulékokat az APEH szedi be.

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.05.28. 14:17:41

Én úgy tudom, hogy törvény is van arra, hogy ha az iroda nem illetékes területileg, akkor is fel kell vegye az adatokat, majd szolgálati úton továbbítania kell az illetékes kollegáihoz. Persze az amúgy is kb. a szükségesnél háromszor nagyobb létszámban teljesen felesleges és csak az ország életét bonyolító dolgokkal foglalkozó köz-"szolgák" számára kényelmesebb elhajtani az ügyefelet. Velem is próbálták már, volt amikor be is csaptak, de amikor hivatkoztam a Ket.-re meg megkértem, hogy adja írásba, hogy nem foglalkozik (foglalkozhat) velem, akkor mégis csak talált rá módot, ha nem is lettünk barátok.

dayaxx 2009.05.28. 14:24:54

@szs.: A nem illetékes APEH iroda átveszi a nyomtatványt, de a folyamatot nem tudja elindítani (így nem tud kiadni igazolást), csupán belső postán elküldi az illetékes irodának.

Unter Bahn (törölt) 2009.05.28. 14:40:34

@Julius_Caesar: Elnézést: csak azért mertem állítani a rendszerek közötti átjárhatóságot, mert amikor a Kincstár felé kellett mindenféle igazolásokat megküldeni (gázártámogatás) akkor ott helyben látszólag minden adat naprakészen elérhető volt.

Az hogy a két szerv eltérő funkcióval bír, véleményem szerint - ha már nyugdíjakkal kapcsolatos ügyintézést is folytat - kellene hogy legyen bizonyos adatkezelési/módosítási jogköre.

Csak példaként említeném a Központi Választási meg mittudomén milyen Adatkezelési Hivatalt, amelyik okmányirodáknak, rendőrségnak, polgárijenő hivataloknak stb biztosít nem csak betekintési, de adatkezelési jogot is. Ott működik, itt nem...

De hogy konkrétan APEH-szapulás is legyen: anno egy házeladás miatt magamnak kellett megcsináltatni az szja-bevallást. Mivel korábban mindig a munkahely csinálta és küldte el, nem tudtam, hogy melyik az illetékes igazgatóság. És amikor ezt meg akartam tudakolni a helyi kirendeltségtől, hogy ÉN melyik igazgatósághoz tartozok, azzal utasítottak el, hogy ez adótitok. Küldjem be hozzájuk vagy akárhova és majd ők hivatalból az illetékesnek küldik. Noooormáális????

Netuddki. 2009.05.28. 14:51:52

Az adórendszert drasztikusan egyszerűsíteni kellene és az összes apehes vogont ki kellene rúgni.
Szerintem mindenki jól járna.

oTTo$$ 2009.05.28. 14:53:39

magyarorszag --> portasorszag!

Rob67 2009.05.28. 14:59:16

@pannonpuma:
Magyarország... Már húsz éve is utáltam :)

Julius_Caesar 2009.05.28. 15:01:12

@Unter Bahn: vannak magasabb szempontok, amik miatt nem átjárhatóak a rendszerek. Ez van, ezzel kell együtt élni.
Már sokszor elgondolkodtam, hogy egy helyen kellene kezelni mindenkiről mindent, de akkor annak az egy szervezetnek olyan hatalma lenne az emberek felett, hogy rossz belegondolni. Képzeld el, tudnának rólad mindent, a betegségeidet, a keresetedet, az ingatlanjaidat, stb. Jobb az, ha több helyen vannak az adatok és inkább évente egyszer van egy kellemetlen napod..

Én egy hivatalban dolgozom és van egy kis bibi az alkalmazottakkal. Ha felvehetek valakit az osztályomra, akkor csak olyat, aki belefér a bérkeretbe. Kapok is havi 80ezer forintért egy bolti eladót, akinek 100 évig magyarázhatnám, mi is az az eljárási törvény, vagy az ügyfélbarát közigazgatás.. Ez itt a nagy baj. Félreértés ne essék, nem akarom a bolti eladókat megbántani, de a közigazgatás is egy szakma és komoly jogi ismereteket is igényel. Ha azt akarnjuk, hogy jól működjön a közigazgatás, akkor szakemberekkel kellene ellátni. Ahhoz viszont több pénz kellene. Az meg nincs, így főzünk azzal, ami van..
Az meg hülyeség, hogy magadról banktitokra hivatkozva nem tudhatsz meg adatokat. Mármint annak a hülyesége, aki ezt állította neked.

pistii 2009.05.28. 15:02:25

Nyomorult egy ország ez, több százezer mihaszna állami alkalmazottal.

Té, mint Tamás 2009.05.28. 15:06:18

Á, túlbonyolítod.
Leutazol a bejelentett lakhelyedre, egy délelőtt elintézed, visszautazol. Nem olyan vészes, én pontosan ezt csináltam, és ugyanígy, két héttel kezdés előtt vettek fel a munkába.
Mellesleg mit számít az, hogy levelezős diák vagy? A Start kártya esetében csakis az számít, hogy dolgoztál-e valaha nem diákmunkában. Dolgoztál - nem kapsz, nem dolgoztál - kapsz Start kártyát.

Pema 2009.05.28. 15:07:58

APEH egy ritka balfasz banda.....
március 18-én adtam be a kérelmet hogy április 1-től szeretném én fizetni a tb-t a feleségemnek...
május 4-én iktatták....junius lesz lassan és még sehol semmi papir ..
Ilyenkor meg mi van ?

Bummer 2009.05.28. 15:09:42

@Té, mint Tamás:
Ha diák VAGY, azaz hallgatói jogviszonyban vagy valamilyen oktatási intézménnyel, akkor nem igényelhetsz START kártyát.

Té, mint Tamás 2009.05.28. 15:10:30

@Bummer:
Erről mutass valami hivatalos írást.

Té, mint Tamás 2009.05.28. 15:11:37

@Bummer:
http://www.apeh.hu/archiv/sajto/sajtokozl/uj_start_kartya.html
Itt ilyesmit nem írnak.

Té, mint Tamás 2009.05.28. 15:15:21

@Bummer:
Ja-ja, közben én is megtaláltam ezt.
Ezek szerint tényleg így van.
Na mindegy, tőlem nem kérdezték, pedig posztgraduális levelezőre még most is járok. Vagy ez már nem számít?

Bummer 2009.05.28. 15:17:21

@Té, mint Tamás:
Ha az igénylés időpontjában nem vagy hallgatói jogviszonyban, akkor kaphatsz kártyát. Ha kaptál, pedig abban vagy, akkor reménykedj, hogy ne ellenőrizzék.

Té, mint Tamás 2009.05.28. 15:24:01

@Bummer:
Köszi, reménykedek.

Milyen hasznos néha blogokat olvasni!

Dr Kangörény 2009.05.28. 15:34:16

@Julius_Caesar: A Nugdíjfolyósító és a Nyugdíjbiztosítási Igazgatóságok egyaránt az Országos Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság szervei, eltérő hatáskörrel. De ettől még elvárható lenne, hogy pl. egy a kommentben említett esteben begyűjthessék az adatokat. Itt ráadásul semmilyen magsabb szempont (pl. személyiségi jog) nem játszhat szerepet, hiszen ugyanannak az államigazgatási szervnek az intézményei közötti adatközlésről van szó. Tehát bármikor, mindegyik kezelheti az adott adatokat.

Silverf@x 2009.05.28. 15:34:30

hahahahaha! abszurdisztán! velem is pont ugyanezt játszották el anno, de nekem engedték a meghatalmazottat intézkedni helyettem. az apehnek az a lényeg, hogy a konformitás és magas színvonalú szolgáltatás látszatát keltse, ezért a promókon mind azt mondják, hogy "fáradjon a legközelebbi irodába", ahol az ügyek elenyésző százalékát tudod elintézni. persze hosszas várakozás után.. az egyik barátom az eváról és vállalkozói adózásról szerette volna megtudni, hogy merre hány méter - a különböző irodák által megadott adókulcsok 4-40%-ig szóródtak. végülis kérte az intézkedő hölgyet, hogy adja írásba a "csak 4% adót kell fizetnie, semmi mást" és akkor ő átjelentkezik oda...

Julius_Caesar 2009.05.28. 15:46:33

@Kangörény_: Eltérő hatáskör = eltérő feladatok. Ha mindegyik ugyanazokat a feladatokat csinálná, akkor minek is van a két eltérő intézmény?
A helyedben a személyiségi jogokat sem zárnám ki ennyire határozottan..

Még ugyanabban az intézményben, de másik osztályon dolgozó emberek sem kapnak jogosultságot a másik terület adatainak megismerésére.
Részemről ennyi.

russell 2009.05.28. 16:06:54

@Pema: Viszont az inkasszó már másnap rajta van a számládon! Van amiben kurva gyors is tud lenni az Apeh!

Bambano 2009.05.28. 16:43:28

@Julius_Caesar: jó büdös francokat. feltalálták a workflow manager szoftvereket, egyszer rendesen meg kell csinálni minden munkafolyamatot egy ilyenben és utána oldja meg a számítógép.

Ehhez elég a bolti eladó szint. Ja, és ha bonyolult a közigazgatás, akkor a közszolgák miért nem tesznek ellene, hogy ne legyen az? Különben nem bonyolult, láttam már jól működő okmányirodát, meg lehet csinálni. Tessék utánozni őket.

Bambano 2009.05.28. 16:45:47

@Julius_Caesar: "sztályon dolgozó emberek sem kapnak jogosultságot a másik terület adatainak megismerésére": ez megint egy vaskos marhaság, erre is tudok ellenpéldát.

Ne bizonygassuk már, hogy milyen a közigazgatás, mert ezzel csak az idejétmúltságunkat támasztjuk alá. Ideje lenne rendet rakni.

Бабаяга 2009.05.28. 17:30:19

Én is megszívtam a start kártyával: főállású anyaság végén a cég, ahol addig megbízási szerződéssel dolgozgattam néha, felajánlotta, hogy egy másik munkakört is adna főállásban. Ha már ilyen rendesek, gondoltam, kérés nélkül is elindítom a megfelelő startkártya igénylést. Elmentem egy napra az APEH-be, ahol kitöltették velem a papírt, elkérték a gyerekek születési ak-t, amire föl van vezetve, hogy én kérem hős anyaként küzdök velük. Azt mondták, hogy majd küldik és a hölgy még gratulált is, hogy sikerül a "mai világban elhelyezkednem". Ez augusztus elején volt, szept. 1-gyel kezdtem. Munkáltatónak elküldtem a papírt, hogy én jó dolgozóként igényeltem a kártyát. Szept. elsején jött tértivevényes levél, hogy gond van. Menjek el a város másik végén lévő kirendeltségbe, mert bár a jogszabály nem egyértelmű, de ők úgy értelmezik, hogy csak annak jár, aki úgy tér vissza GYES-ről, GYET-ről, hogy közben van legalább egy nap, amikor semmilyen ellátásban nem részesül és alkalmazásban sem áll.
A lényeg: amennyiben azért vesz fel valaki, mert jogosult vagy start kártyára, de ugye az állás egyenlőre igéret, akkor még mielőtt munkába állnál, le kell mondanod az ellátást. Ha még se jön össze az állás, akkor úgy jártál: biztosítási jogviszony nélkül és még azt huszonezer forintot se adják.

Blogger Géza 2009.05.28. 17:46:05

"bár a jogszabály nem egyértelmű"

Ja, hát nem hoznának MINDEN évben, sőt év közben is új meg új szabályokat, talán egy idő után tiszta lenne, mi merre hány lépés. De mire ez kiderül, egész adónemeket törölnek és vezetnek be helyette másikat persze.

gpetersz 2009.05.28. 18:45:43

Egen, és 700,000 ilyen van még közalkalmazásban mint a nevezett ügyintézők! Ettől ilyen remek hely Magyarisztán!

marosy 2009.05.28. 21:50:18

Minek az a startkártya? Ez is csak egy konc, amit a bolsik osztogattak, hogy rájuk szavazzatok.
süti beállítások módosítása