Egyik olvasónk hivatali kálváriáját látva az alacsony vérnyomásban szenvedőknek a gyógyszerek szedése, vagy kávézás helyett egy kis APEH ügyintézést tudunk ajánlani. Pályakezdőnk hosszú keresés után végre álláshoz jutott, a kedvezményekhez szükséges START-kártya kiváltását azonban a legnagyobb jóindulattal sem lehet zökkenőmentesnek nevezni.
„Hosszú keresgélés után végre sikerült álláshoz jutnom, ami a mai munkaerőpiacon már-már csodaszámba megy. Mivel vidéken szinte semmilyen munkalehetőség nincs, úgy döntöttem, hogy mint a baráti körömben sokan mások, én is a fővárosban próbálok szerencsét. Május második felében az egyik állásinterjún megállapodtam a munkaadóval, hogy mivel pályakezdő vagyok, a START-kártyával igénybe vehető járulékkedvezmények mellett júniustól alkalmaznának.
Az egyik lakossági rendezvényen a munkaügyi minisztérium kihelyezett irodával képviseltette magát, ami kapóra jött számomra, gondoltam, itt mindent megkérdezek. A tanácsadók elmondták, hogy be kell fáradni a legközelebbi APEH ügyfélszolgálatra, ott adnak egy igazolást, amit továbbítani kell a munkaadónak, a kártyát később postai úton megkapom.
Amikor bementem a legközelebbi APEH kirendeltségre intézkedni, az ügyintézőnek elsőként az állandó lakcímemen akadt meg a szeme és azonnal összecsukta a papírjaimat, hogy „ezt nem itt kell intézni”. A megoldással kapcsolatban kérdéseket tettem fel neki, amire azt válaszolta, hogy ha a nem tudok elmenni a területileg illetékes irodába, akkor adjak meghatalmazást a vidéken élő szüleimnek és majd ők elintézik.
A meghatalmazást elkészítettem, elsőbbségi úton hazapostáztam. A szüleim bementek a helyi APEH kirendeltségre, ahol közölték velük, hogy START-kártyát csak személyesen lehet intézni, a meghatalmazást nem tudják elfogadni. Itt jegyzem meg, hogy a hivatalos nyomtatványon be kell jelölni, ha meghatalmazott jár el és az aláírásnál is az szerepel, hogy: „az igénylő, vagy képviselője (meghatalmazottja) aláírása”, továbbá arra a kérdésre, hogy levelezős diák kaphat-e kártyát, eddig minden helyen mást mondtak.
A vidéki ügyintéző azt javasolta, hogy menjek be a fővárosban a kerületi okmányirodába, jelentkezzek be állandóra, majd az új lakcímkártyámmal menjek be az APEH-be és akkor megcsinálják a kártyát. Az albérletembe állandóra bejelentkezni nem a legegyszerűbb dolog, tulajdonosi hozzájárulás és számos papír szükséges hozzá.
Aktatologatás, 30 napos határidő, eljárási törvény, stb. Mindez 2009-ben az internet és az elektronikus bevallások idején. Mint levelezős diák kénytelen voltam leiratkozni a holnapi vizsgámról, helyette mehetek vonattal több száz kilométert intézkedni, remélem nem potyára. Ha péntekig nem sikerül elintézni, akkor ugorhat júniustól a START-kártyás állás.”
További szivatós történeteket a blog postaládájába várunk.